GLIKEMIJSKI INDEKS

GLIKEMIJSKI INDEKS

Poslao World Class Croatia u Nutrition, 07.02.2012

 
Hrvatski članak samo u hrvatski

Glikemijski indeks je numerička skala kojom se određuje koliko brzo pojedina vrsta hrane povisuje razinu glukoze u krvi. Glukoza predstavlja osnovnu energiju za većinu tjelesnih stanica, transportira se putem krvi, a uglavnom potječe iz ugljikohidrata koje unosimo hranom.

Svaka namirnica ima svoj glikemijski indeks na temelju kojeg ih dijelimo na sljedeće skupine:

  • visoki glikemijski indeks - kruh, krumpir, žitarice za doručak, energetske tekućine s glukozom, kukuruz, slatkiši i slastice;
  • umjereni glikemijski indeks - energetske tekućine sa saharozom, gazirani  napitci, voćni sokovi na bazi maltoznog sirupa, tropsko voće;
  • niski glikemijski indeks - mlijeko i mliječni proizvodi, grahorice, leća, integralne žitarice, voće, nemasno meso (piletina, puretina), riba.

Proces probave ugljikohidrata rezultira razgradnjom dugačkih molekula do glukoze koja ulazi u krv i  čije prisustvo uzokuje produkciju inzulina, hormona koji  pomaže da glukoza uđe u stanice u kojima se koristi kao izvor energije. Kada su zadovoljene trenutne potrebe za glukozom, višak seskladišti  u jetri i mišićima za kasniju upotrebu. Kada se zalihe popune u jetri i mišićima, a glukoza je još  prisutna u krvi, inzulin pomaže da se suvišna glukoza uskladišti kao mast.

Znanje o vrijednostima glikemijskog indeksa može nam pomoći u kontroli razine glukoze u krvi što je itekako dobro za prevenciju bolesti srca, povišene razine kolesterola, inulinske rezistencije, dijabetesa tipa 2 te debljine. Svakodnevna prehrana koja podrazumjeva nisku ili umjerenu vrijednost glikemijskog indeksa može imati pozitivan učinak na prevenciju i terapiju kroničnih bolesti te metaboličkog sindroma. Stoga, ograničite unos namirnica od bijelog brašna i šećera. Odaberite hranu bogatu prehrambenim vlaknima koja se probavlja duže i uzrokuje manji porast glukoze u krvi jer tada i osjećaj sitosti traje duže.

Namirnice bogate vlaknima poput cjelovitih žitarica, povrće, mahunarki, orašastih plodova, sjemenki i voća unosite svakodnevno. Hrana bogata proteinima obično ima nizak glikemijski indeks, a tu spadaju nemasno meso, riba i mliječni proizvodi koji će vam pomoći da sačuvate svoje zdravlje. Masti ne povisuju značajno razinu glukoze u krvi, ali morate biti oprezni i dati prednost namirnicama s kvalitetnim masnoćama poput  maslinovog i bučinog ulja te orašastih proizvoda.

Svoje namirnice mudro birajte na osnovnim principima pravilne i zdrave prehrane, a to su uravnoteženost, raznolikost i umjerenost.

Kontrola glikemijskog indeksa namirnica može vam pomoći i kod redukcije tjelesne težine. Hrana s niskim glikemijskim indeksom ima sposobnost da duže vrijeme daje osjećaj sitosti što je i znanstveno potvrđeno.

Pripazite da vrijednosti glikemijskog indeksa namirnica ne prelaze 50 i na taj način kontrolirajte svoje zdravlje. Uskoro bi sve namirnice na policama u dućanima trebale imati deklaraciju o glikemijskom indeksu što bi uvelike pomoglo osobama koje paze što unose u svoj organizam.

Prehrambene smjernice su korak za pravilan način prehrane kojima se zadovoljavaju prehrambene potrebe pojedinca. Promijenite način života i postanite odgovorni za svoje psihofizičko stanje.

Ana Bujdo, osobni trener
World Class Health Academy

Što mislite?

World Class Croatia

World Class Croatia

Learn from the best about nutrition, how to train for great results and many more tips.

NAJČITANIJI ČLANCI

YES and NOs at the gym

24/05/2011 / Tips & tricks

Learn some of the thngs you should and should NOT do in the GYM.

Strength trainings

01/06/2011 / Fitness & Aerobics

If you are someone who is wondering whether you should start strength training or not, then I ...

Maximum effect for a cardio workout

01/08/2011 / Fitness & Aerobics

The best exercise is that you do for fun.

The key to lifelong workout goals

16/06/2011 / Fitness & Aerobics

If you are up for a little more of a challenge, try three to four days at a moderate to ...

Make the most out of your work-out program

18/05/2011 / Fitness & Aerobics

Doing a quick sculpting routine pre-cardio could increase the amount of fat you melt.


FACEBOOK

 
 

WORLD CLASS INTERNATIONAL : BELGIUM | CROATIA | CZECH REPUBLIC | FRANCE | HUNGARY | POLAND | ROMANIA | SERBIA | SWEDEN